سه شنبه, 21 آذر 1396

دکتر زرهانی در جمع مدیران سما مشهد :

توسعه فعالیت‌های کاربنیان و حرفه آموزی در مدارس و آموزشکده های سما / قدردانی از مدیران موفق در جشنواره ملی مهارت سال آینده

معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رییس سازمان سما با مدیران مرکز آموزشی و فرهنگی سما مشهد ، مدیران مدارس و مدیران گروه های آموزشی آموزشکده سما مشهد در محل این آموزشکده دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی سما مشهد ، دکتر زرهانی در این دیدار از حرکتی که در سما مشهد شروع شده و رو به تکامل است قدردانی کرد و افزود: مدارس را از زیان دهی در سال های گذشته به سوددهی در سال 95 رسانده اید و این هنر مدیریت است. این نشان دهنده این است که ما در مسیر هستیم و می شود حرکت ها را شتاب داد.

وی با بیان اینکه سما دارای سبک مدرسه داری است اظهار کرد  : در این خصوص تا کنون 67 راهکار ارائه شده و بر روی سایت سازمان قرار گرفته و در حال نظر خواهی از همکاران در سراسر کشور هستیم تا تکمیل شود. دوستان بخوانند و نظرات خود را به ما ارائه دهند.

رییس سازمان سما در پاسخ به انتقاد یکی از مدیران مدارس سما مشهد در خصوص عدم شمول بخشنامه تعطیلات تابستانی سازمان سما و دانشگاه آزاد اسلامی به مدارس سما ، گفت : ما مدارس را نمی توانستیم تعطیل کنیم ولی معادل نرم آموزش و پرورش در طول تابستان به همکاران مدارس کمک خواهیم کرد.

دکتر زرهانی همچنین در پاسخ به درخواست دیگری مبنی بر افزایش حق التدریس معلمان برای تقویت و ارتقای کیفی کادر آموزشی مدارس در راستای جذب دانش آموز بیشتر ، با افزایش حق التدریس در مدارس سما موافقت کرد و افزود : مدیران مجتمعی هم که در سطح استان سودآور شده اند چه در سطح مدارس و چه در سطح آموزشکده ها بایستی تشویق شوند.

ایشان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه " مدارس فقط پرکردن حافظه بچه ها نباشد، بچه ها باید در فضای حرفه آموزی قرار گیرند" ، راهبرد جدید سازمان سما را آموزش یک حرفه و مهارت به هر دانش‌آموز دانست و تاکید کرد: نگاه ما این است که در هر مدرسه هر دانش آموز بایستی علاوه بر آموزش‌های رسمی، یک شغل و مهارت هم یاد بگیرد. این موضوع در برخی از واحدها شروع شده است و سایر واحدها نیز از ابتدای سال تحصیلی آینده این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهند.

رییس سازمان سما ابراز امیدواری کرد : خوشبختانه از زمانی که آقای دکتر ولایتی و آقای دکتر نوریان مسئولیت در  دانشگاه آزاد را پذیرفته اند نگاه به سما نگاه امیدآفرینی شده است و روسای واحدهای دانشگاهها هم از این دیدگاه استقبال کرده اند.

دکتر زرهانی همچنین بر فعالیت های کاربنیان تاکید کرد و افزود : فعالیت های کاربنیان را بایستی شروع کنیم و در هر مدرسه و آموزشکده ، زمینه ای برای کار ایجاد کنیم.  

وی بهادادن به خلاقیت و نوآوری دانش آموزان را یکی دیگر از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و افزود : پرورش قوه خلاقیت ، بهترین سرمایه برای جلب مشارکت مردم است. ما باید کاری کنیم که در تعلیم و تربیت ، شناخت و پرورش استعدادها و شکوفایی توانمندیهای دانش آموزان در اولویت قرار گیرد.

ایشان از برگزاری اجلاس مهارت آموزی و حرفه آموزی در شهریورماه امسال و همچنین برگزاری جشنواره ملی مهارت در سال آینده در سما خبر داد و افزود : در این جشنواره از مدیرانی که در پرورش قوه خلاقیت موثر بوده اند قدردانی خواهد شد.

انتقال رشته های کاردانی دانشگاه به سما

دکتر عباس شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه با سرمایه گذاری و حمایت،  سما دارای افق روشنی است، اظهارداشت:  به تدریج تمامی رشته های کاردانی به سازمان سما انتقال می یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه سمای استان و مشهد  زیان ده نیستیم ، این امر را ناشی از همکاری و  همدلی مدیران  در بخش های مختلف دانست و گفت: بایستی تلاش کنیم سما به عنوان بهترین مکان مهارت آموزی کشور تبدیل شده و مانند  گذشته سما انتخاب اول تمامی خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان باشد

وی برتوسعه سما بویژه در بخش دانش آموزی تاکید کرد و گفت: بایستی کارآفرینی و آموزش‌های مهارتی در سما گسترش یابد که این موضوع تلاش و پشتکار همکاران و مدیران سما را می طلبد


تراز مالی مدارس سما در سال 95 رشد چشمگیری داشته است

معاون دانشگاه و رییس مرکز آموزشی و فرهنگی سما مشهد و دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان خراسان رضوی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه سما در استان خراسان رضوی دارای 8 مرکز آموزشی و فرهنگی ، 49 مدرسه سما ، 6 مدرسه حمایتی و 8 آموزشکده فنی و حرفه ای می باشد افزود : تعداد 5644 دانش آموز و 7428 دانشجو در این مراکز تحصیل می کنند که 50 درصد آن در مشهد هستند.

دکتر محمدرضا ناصری تراز مالی مدارس سما مشهد در سال 95 را مثبت ارزیابی کرد و از سوددهی چشمگیرکلیه مدارس خبر داد و افزود : خوشبختانه در سال 95 با کمک مدیران ، 15 مدرسه سما در مشهد به مرحله سوددهی و خودکفایی رسیده اند و رشد چشمگیری نسبت به سال 94 داشتند که از دلایل این سوددهی می توان به کاهش نیروهای معین مدارس ، مدیریت کردن هزینه و درآمد در مدارس ، عملیاتی کردن بودجه در مدارس ، مجتمع سازی هزینه های مدارس ، متمرکز سازی قراردادهای آموزشی و استفاده از بسته های حمایتی آموزش و پرورش اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه های سما در بخش آموزشکده اظهار داشت : ما در آموزشکده های سما با توجه به زیانی که در سال گذشته داشتیم با کمک دانشگاه دو کار را دنبال می کنیم : یکی توجه به منابع غیر شهریه ای در قالب قراردادهای آموزشی و دیگری تفاهم نامه آموزشی با دانشگاه است که امید است با اجرای این تفاهم نامه ، در فاز اول 50 درصد از دانشجویان کاردانی دانشگاه در رشته هایی که داریم به سما منتقل شوند.

در این جلسه تعدادی از مدیران سما مشهد به بیان نظرات و پیشنهادات خود در حوزه های مختلف از جمله، انجام فعالیت و برنامه های هویت‌بخشی به سما، بازاریابی، جذب معلمان با تجربه و ... پرداختند.

تصاویر در کانال رسمی تلگرام سما مشهد :

https://telegram.me/sama_mashhad/

صفحه اینستاگرام سما مشهد :

https://www.instagram.com/sama_mashhad/